ללמוד מכירות באמזון -איך אמזון מחצו לי את העסק תוך פחות מ 7 שעות?

ללמוד למכור באמזון בדרך הקשה 🙂

outofstock
thelostmoney

 אחרי למעלה מחצי שנה של מסחר באמזון ,מחקר תכנון ביצוע והשקעה של הרבה כסף (חמש ספרות)  העסק שלי קרס (זה שמבוסס על מכירות באמזון)  נפל, אפשר להגיד נסגר (לפחות בינתיים) בתוך 7 שעות והחלטתי לכתוב ולתעד את מה שגרם לזה על מנת שלכם זה לא יקרה.

על הדרך תלמדו קצת על הפעילות והיזמות הקשורה בעסק שמבסס את תחילת דרכו באמזון.

במידה ותהיה לכם תובנה איך אני עושה Recovery - אשמח מאוד לשמוע מכם. אני צריך עזרה.

איך התחלתי למכור באמזון?

אמזון זה ה marketplace הגדול ביותר שכאשר המוצר שלך נמצא בעמוד הראשון אתה מוכר הרבה מאוד מוצרים (האמת שמאוד דומה להיות ממוקם בעמוד הראשון במנוע החיפוש של גוגל) 

top listing amazon

בתחילת השנה (2015) החלטתי לקחת אימון עסקי מבחור שכבר מצליח למכור באמזון ויש מאחוריו מספר פרויקטים (עדיין באויר) רווחיים באינטרנט. לצורך העניין בפוסט השם שלו זה רון. (הוא אחלה גבר אבל עדיין לשמור על הפרטיות שלו)

במשך מספר חודשים כאשר אנחנו נפגשים כמעט כל שבוע, בחרתי מוצר לאחר מחקר, בניתי מותג כולל עיצוב וכדומה, דומיין אתר וכל מה שצריך לפרויקט אינטרנטי ראוי. המטרה היא למכור באמזון (כמו שכבר הבנתם) על מנת לייצר הכנסה ורווחיות ובהמשך להגדיל את המותג להיות שחקן מרכזי בתוך הנישה הזאת ולא רק באמזון.

לפי שנמשיך - למה בחרתי באמזון?

הסיבה שזה משך אותי היא בגלל שזה מייצר תהליך שלם של עסק, תכנון הקמה שיווק ומכירות יחד עם עבודה מול ספקים ניהול לקוחות וכדומה. זה בעצם עסק רחב שמכיל הרבה בתוכו ואני רציתי לרוץ על זה בשביל להתמקצע בתהליך היזמי שלי.

אמזון מאפשרים לעסקים לעבוד בצורה של FBA - Fulfilled by Amazon שזה בעצם מוריד את הכאב ראש של לחפש מחסנים ולטפל בשילוח ועדיין מאפשר לנהל את העסק מהארץ בצורה די נוחה.

כשעושים רק פרויקט אינטרנטי לפעמים לא מתעסקים עם סחורה ספקים וניהול לקוחות. לפעמים זה אפילו עדיף וחוסך כאב ראש (כמו שתבינו בהמשך - כי הרי לשם כך נפגשו בפוסט הזה..)

אז מה קרה?

אז אחרי החודשים של ההתחלה בהם בחרתי נישה ומוצר, עשיתי סקר ספקים ומוצרים, ביצעתי את ההזמנה הגדולה, רכשתי דומיין הקמתי אתר והתחלנו פעילות של הפצת תוכן ורשת חברתית הגעתי לנקודה שעכשיו אני רגע לפי ההפצה של העמוד המכירתי שנקרא באנגלית ה -Listing.

כמו שיש עמוד שאנחנ רוצים לדרג בגוגל - כך יש את עמוד המוצר שאותו נרצה לדרג גובהה ולמשוך אליו קונים ולעשות כסף. ​

אחד המרכיבים החשובים זה הביקורות. זה בעצם האלמנט האחרון שמפריד ביני לבין הפצה מאסיבית של המוצר לקהל הרחב. המטרה היא להשיג כמות ראשונה של מספר ביקורות איכותיות.

בפייסבוק חשובים הלייקים והשיתופים כדי להגיע לחשיפה, בגוגל זה המילות מפתח והקישורים כדי לשמור על דירוג גובה באמזון העניין הוא ביקורות ומכירות. ​

reviews

בתקופה האחרונה הייתי אמור לדחוף חזק את קידום עמוד המוצר, בעצם ביישורת האחרונה אחרי הרבה הכנות.

(הערה: יש מספר פרמטרים על מנת לייצר listing טוב אבל מטרת הפוסט זה לא להיות מדריך מלא לאמזון - אם זה מעניין תגידו לי ואשקול לעשות פוסט נפרד.)

ביקורות ומכירות הנה אני בא!

התהליך שאני נמצא בו הוא לחפש אנשים שהם Top Reviewers - כלומר מעין מובילי דעה, אנשים שיש להם הרבה מאוד ביקורות, הם יודעים לתת ביקרות טובה וניתן למצוא אותם כאן.

אגב, כמו שיש שינויים באלגורתים של גוגל, גם בחוקיות מתן הביקורות יש שינויים ואם תרצו להעמיק תוכלו ללכת לכאן (מקור באמזון) או להצטרף לקבוצת סוחרים באמזון בפייסבוק (לא שלי אבל בהחלט תעזור למי שנכנס לתחום)

הצעתי את המוצר למספר אנשים כאלה שמצאתי (אם אתם צריכים רשימה של כמה אני יכול לתת לכם בכיף 🙂 וכשמישהו מוכן שאשלח לו מוצר (וזה בדרך כלל אומר שהוא מקבל את המוצר בחינם) יש מספר אפשרויות

  • ​לשלוח לו לפי הכתובת ( זה מה שעשיתי בהצלחה)
  • לשלוח קופון Promotion עם 100% או 99% הנחה
  • כנראה שיש עוד כמה אפשרויות אבל נעזוב את זה כעת...

הבנתי שעדיף יותר לשלוח קופון גם מכיוון שזה מאפשר לקבל ביקורת על המוצר וגם על הseller (שזה אני במקרה הזה..)

אגב בתהליך של להשיג עוד מכירות וביקורות יש גם כלים חיצוניים שעוזרים למוכרים להגיע ליעדיהם ולקדם את המוצר.. הנה דוגמא לאחד מהם. הכלי הזה הוא כנראה עוזר הרבה יותר מאשר רק עם הביקורות והמכירות אבל עדיין לא מספיק יצא לי להכיר אותו, לצערי..

ועכשיו הבלאגן מתחיל​

לפני שאני מתחיל בחלק המעניין אני רוצה להגיד שהכל באחריות שלי. שחלילה לא יישמע שאני מאשים את אמזון (למרות שיש להם חלק בעניין ואני חושב שאפשר לפתור על זה בהנדסת המערכת על ידי פתרון UI/UX - במיוחד בתור מישהו שכבר למעלה מעשור מתעסק עם מערכות שליטה מתקדמות שמחייבות בטיחות שימוש.

מה שקרה זה שעל ידי טעות קטנה שעשיתי "חיסלתי" את העסק שלי. והאמת שזה יקרה לכל מי שיעשה את הטעות הזאת. בהגדרה. אני לא חושב שזה עלול לקרות, זה יקרה. אני לא נביא אבל הבנתי שיש אנשים שמחכים לטעויות שכאלה.

תהליך יצירת Promotion

הבעיה והטעות שלי הן בתוך תהליך יצירת הקופון. זה בתוך תפריט הPromotion. 

עכשיו שלא תבינו לא נכון, הטעות שלי מתחילה קצת קודם מכיוון והיה בעבר שיעור עם רון שדיברנו על זה, אבל בגלל שעברו כל כך הרבה זמן חגים, לידה ותינוקות חדשה בבית וכדומה, כבר הקופונים שיצרנו בעבר תוך כדי שיעור פג זמנם ואני החלטתי לייצר חדשים (למרות שבדיעבד יש בתפריט אפשרות לראות את ה expired ולחדש אותם)

גורם נוסף שרציתי ליצור קופון חדש זה הרצון לעצמאות, ללמוד ולעשות בעצמי (שהיום אני יודע שבמערכת כזאת שיש לך סחורה ואתה מגלגל הרבה כסף כדאי מאוד להבין משמעויות.

נוסיף לנוסחא הזאת גם את העובדה שאני ממהר ונמצא בלימודים ורוצה כבר לשלוח את הקופון הזה למישהי אחת שהסכימה שאשלח לה בשביל לכתוב לי ביקורת כנה (אסור לבקש ביקורות טובה או משהו דומה..)

אז בואו נראה איך זה בממשק

​(אני חייב להודות שעדיין אני צעיר במערכת אמזון אז יכול להיות שמישהו מכם יכול אפילו לשפוך עוד אור ולעזור לפענח איך לא לעשות שטויות בפעם הבא..אשמח לשמוע מכם)

הקופון המדובר הוא הנחה נקרא במערכת Money Off כמו שתוכלו לראות כאן

money off

​לאחר שבוחרים מגיעים למסך הבא ושם תכף תראו כמה קל לעשות טעות שמשביתה לכם את העסק. שוב שימו לב שמדובר בתהליך קידומי שהמטרה היא להציע קופון של 99%. במידה והייתי רוצה להציע רק 10-20% הנחה אז הבעיה הייתה שפשוט הייתי פחות רווחי אבל עדיין in business..

99 off

​אחרי שאני מגדיר את ה99% אני ממשיך לבדוק את הטופס כדי לקבל את הקופון. אני מפספס שבעצם הברירת מחדל באמזון היא (2) לאפשר ללקוח אחד לרכוש כמה מוצרים שהוא רוצה ונתון נוסף (1) זה שגרם לי לאבד את כל הסחורה זה סימון שמכניס את הקידום מכירות לתוך העמוד.

main problem

אני לא הראשון וגם לא האחרון שזה קורה לו, חיפשתי בפורומים וראיתי מקרים דומים. המערכת בנוי למוכר הפשוט שירצה לעשות קמפיין לתוך העמוד שלו ולאפשר לכמה שיותר אנשים למכור. כמובן שזה האינטרס של אמזון.

 זה כמו שלפני כמה שנים כשהייתי חדש בגוגל אדוורדס ראיתי שהברירת מחדל שלהם זה לפרסם את הקמפיין שלך בSearch​ ובתוכן..תזהרו 🙂 לי בעבר זה בזבז הרבה מהתקציב.

ואיך זה נראה בכיס שלי?

מצד אחד אנשים הזמינו כמויות רבות של מוצרים בסנטים בודדים כפי שתוכלו לראות דוגמא לרכישה של 60 מוצרים ב 14$ בלבד!!

​מלבד שאיבדתי את כל הסחורה אני עוד חייב לאמזון כסף על כל העמלות שאני מחוייב בהם על כל רכישה, הרי הם נתנו לי את התנועה וגם עושים את השילוח ואחסון המוצרים.

thelostmoney

בתמונה אפשר לראות את הכסף שהייתי אמור להרוויח מהמכירות, יחד עם הכסף שאני חייב לאמזון.. תוסיפו לזה את הזמן ההשקעה הסחורה ועוד כל מיני מסביב וזה הכאפה שקיבלתי..

מחשבות על איך לנצל את ה FBA..

וכאן אולי חשוב לציין שהמודל הזה של אמזון יכול לעבוד מעולה כאשר משתמשים בהם בתוך "אחסון מוצרים ושילוח" כי במידה והתנועה מגיע מהאתר שלכם, העמלה שלכם תהיה קטנה משמעותית. שוב, עוד לא הגעתי לשם אבל אם כל עמלה במקרה שלי (מוצר שווה 24$ היא סביב ה 3.5$ עמלה ללא תשלום על תנועה תהיה נמוכה משמעותית בסדר גודל של 1$-2$.

בטח תשאלו מה עשיתי מאז ואיך ניסיתי לבטל את רוע הגזרה, אז אמזון כבר לא יכולים לעשות הרבה המוצרים כבר בדרכם.

איך עושים Recovery?

איך שאני רואה את זה יש לי מספר אפשרויות:

  • לרכוש סטוק נוסף שעוד 30 יום יגיע לקראת הכריסטמיס ולהמשיך את העסק הזה​
  • לעזוב את העניין של המוצרים (כלומר לוותר על מכירות באמזון) ולעשות רק עסק אינטרנטי דיגיטלי
  • למצוא מישהו מהתחום שבא לו להצטרף ולהשקיע.

אם יש לכם עוד רעיונות איך אני יכול לעשות קאמבק בעסק הזה של מכירות באמזון עם הפרויקט הזה אני אשמח לדעת. בינתיים אני מנסה להפעיל מספר פורומים בחו"ל שאולי ידעו גם איך לעזור. אבל הפתרון יבוא מראש ישראלי לדעתי..

מקווה שנהנתם מהכשלון שלי ושלמדתם יחד איתי. כשמשחקים באש אפשר להכוות..כשעפים גיצים צריך מגן לעיניים..​